Interview met Kody

Kody

 

Bij De Klok Logistics is het een dagelijks komen en gaan van wit-blauwe vrachtwagens op weg naar onze klanten. En daar zitten een hoop logistieke processen achter die ook iedere dag geoptimaliseerd moeten worden. Vandaag spreken we Kody, hij weet alles over die processen bij DKL. Daarnaast is hij ook nog eens een goed voorbeeld van de doorgroeimogelijkheden binnen ons bedrijf want hij is ooit begonnen als vakantiehulp tijdens zijn studie.

 

Hoi Kody, stel jezelf eens even voor.

Ik ben Kody, 26 jaar en ik werk nu 1,5 jaar bij DKL op de facturatie-afdeling van ons Shared Service Centre. Ik houd mij bezig met de facturatie en daarnaast breng ik allerlei processen in kaart om ze vervolgens te optimaliseren.

 

Shared Service Centre, vertel eens, wat houd dat in?

De Klok Logistics heeft nog twee zusterbedrijven Van Vliet Transport en Vortex en hiervoor hebben we voor het financiële gedeelte een gezamenlijke afdeling, het Shared Service Centre. Ik werk dus eigenlijk niet alleen voor DKL maar ook voor twee andere bedrijven. Dat maakt het werk extra uitdagend, ieder bedrijf heeft nog steeds z’n eigen identiteit.

 

En je bent hier dus begonnen als vakantiehulp?

Ja, na de middelbare school ben ik eerst een half jaar het leger in gegaan. Was heel tof maar ik kwam er toen achter dat dit toch niet helemaal mijn ding was, ik heb er wel discipline door gekregen. Toen besloot ik om de HBO Bedrijfseconomie te gaan studeren omdat maar ik had toen nog een half jaar over. Ik heb toen gesolliciteerd als vakantiekracht bij DKL, op de administratieve afdeling. Ik deed toen allerlei lichte administratieve klusjes zoals papieren en brieven naar de klanten sturen. Dit vond ik toen al best omslachtig gaan en toen dacht ik dit is echt zonde en kan anders, dit wil ik verbeteren. Dus toen bedacht ik al dat ik hier graag een afstudeerproject van wilde maken.

 

Kan je meer vertellen over je afstudeerstage?

Tijdens mijn afstudeerstage heb ik diverse processen onderzocht en in kaart gebracht. Processen verbeteren kan alleen als je er alles van weet dus daar begon het allemaal mee. Ik ben toen afgestudeerd op de optimalisatie van de vrachtbrieven, ik heb het hele primaire process in kaart gebracht en geoptimaliseerd. Ik heb alle klanten op de hoogte gesteld en naar hun wensen geluisterd. Hierdoor is het hele vrachtbrief process verbeterd en helemaal naar wens van onze klanten. En blije klanten is natuurlijk waar ik het voor doe en blije collega’s die ook natuurlijk.

 

Ik kan me voorstellen dat je door jouw werk je je collega’s inderdaad erg blij maakt.

Ja dat klopt eigenlijk wel. Mijn taak is toch wel om problemen op te lossen en de manier van werken te verbeteren. En ik verdiep me ook echt in de werkzaamheden van mijn collega’s want alleen dan zie ik wat anders en beter kan. Je moet er echt zelf mee gaan werken, en je kan niet alles direct veranderen, je moet alles eerst snappen en dan met een gedegen plan komen. Het is dan ook echt een kick als ik zie dat mijn collega’s nog beter en sneller hun werk kunnen doen.

 

Vertel eens meer over die kick, als je erover vertelt zie ik dat je ogen gaan glinsteren.

Haha ja dat klopt, ik denk ook vaak thuis nog aan de processen. Ik probeer het werk natuurlijk in mijn hoofd wel af te sluiten maar automatisch komt het dan weer naar boven. Uiteraard geeft verandering toepassen ook een bepaalde stress maar uiteindelijk als het dan werkt dan geeft dat die kick en voldoening. Nooit verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. Ik neem dat gevoel mee naar huis en vertel het dan s’avonds maar al te graag aan mijn vriendin.

 

Leuk zeg! En is er in de toekomst nog meer voor jou te verbeteren bij DKL?

Toen ik begon met werken dacht ik heel eerlijk gezegd dat ik op een gegeven moment wel klaar zou zijn. Maar de ambities van DKL zijn groot en er is altijd wat te doen en ze zijn dol op vernieuwing. Ik vind het onwijs gaaf om erbij te mogen horen, de groei te mogen meemaken en vooral om verandering te zien. De mogelijkheden bij DKL zijn eindeloos, ze staan open voor vernieuwing en verbetering. Als een bedrijf heel erg in een stramien zit dan kan je weinig veranderen. Ik ben hier gebleven omdat ik de mogelijkheden kreeg dat wel te doen.

 

Merk je op kantoor eigenlijk nog wel dat je bij een transportbedrijf werkt?

Jazeker, vooral door mijn collega’s. In de transport zijn ze heel direct en dat zijn mijn collega’s ook. Maar juist op een goede manier hoor, we werken graag samen, we hebben korte lijntjes en we zitten overal dichtbij. Ik spreek eigenlijk zoveel verschillende afdelingen op een dag van planning tot customerservice tot de loods, dat maakt het heel leuk. We hebben een team van jong tot oud. Van de wat oudere collega’s kan ik veel leren en met de jongeren collega’s kan ik goed sparren en heb ik veel lol. En met de oudere ook natuurlijk. 

 

Zoeken jullie nog collega’s?
Jazeker, voor ambitieuze afstudeerders staat de deur wagenwijd open. Oja en ze moeten ook wel gezellig zijn natuurlijk. Het is hard werken bij DKL, maar je krijgt alle kansen om te bereiken wat je echt wilt.