Persbericht juni 2020

De Klok Logistics en Van Vliet Transport over coronamaatregelen

‘Logistieke sector verdient compliment voor de corona-aanpak’

De coronacrisis raakt alle sectoren, dus ook transport en logistiek. De Klok Logistics (Nijmegen) en Van Vliet Transport (Vianen) geven een kijkje in de keuken: hoe gaan zij om met de maatregelen en gevolgen tot nu toe? Directeur Remco Vos: “De sector heeft zich over het algemeen slagvaardig en professioneel opgesteld, we zijn trots om daar deel van uit te maken.”

Nijmegen, 9 juni 2020

De Klok Logistics (DKL) en Van Vliet Transport (VVT) troffen al in een vroeg stadium maatregelen om het coronavirus buiten de deur te houden. Remco Vos vertelt: “We begonnen nog voor de eerste persconferentie van de premier met het geven van voorlichting. Vervolgens hebben we hulpmiddelen uitgedeeld aan onze mensen, zoals handschoenen en schoonmaakdoekjes. Onze chauffeurs bevinden zich in een risicogroep door de vele contactmomenten op een dag, dus we vonden het belangrijk om hen en onze klanten goed te beschermen.”

Goede beoordeling

Toen het virus in Nederland terrein won, werd het aantal maatregelen bij DKL en VVT opgevoerd. De bedrijven zijn opgedeeld in zones, waardoor er zo min mogelijk mensen tegelijk in een ruimte zijn. De hygiënemaatregelen hangen duidelijk zichtbaar door de verschillende panden heen. Ook werkt sindsdien een groot deel van het kantoorpersoneel vanuit huis. “En we hebben met klanten en chauffeurs afgesproken hoe we het contact op de leveradressen op een andere manier konden vormgeven. Beide partijen hebben daar positief op gereageerd en zich flexibel opgesteld.” De totale aanpak heeft geresulteerd in een positieve RI&E-beoordeling.

Stevig in je schoenen

Zoals vele bedrijven hebben ook DKL en VVT te maken met fluctuaties in de omzet. Het is een spannende tijd, erkent Remco. “Sommige klanten hebben het juist drukker, bij andere bedrijven valt alle handel weg. Iedere dag kan je omzet verdubbelen of halveren. Er is een nieuwe dimensie van ondernemen bijgekomen, waarbij je stevig in je schoenen moet staan. We doen ons uiterste best om te anticiperen op de volumestijgingen en -dalingen. We kunnen onze levertijden op peil houden dankzij onze mensen. Zij zetten zich voor honderd procent in en het ziekteverzuim is laag. Dat waarderen we ontzettend.”

Belang sector

Remco prijst de manier waarop de transport- en logistieksector tot nu toe is omgegaan met de coronacrisis. “Als branche stellen we ons slagvaardig en flexibel op. We hebben aangetoond dat we ook hier mee om kunnen gaan. En dit geeft weer aan hoe belangrijk de logistieke sector is: veel bedrijven kunnen doorgaan dankzij transport. Dat verdient zeker een compliment.”

Anders denken

Corona zal veel bedrijven blijvend veranderen, zo ook DKL en VVT. “Deze crisis dwingt je om anders te denken en bepaalde stappen sneller te zetten. Zaken als thuiswerken en vergaderen op afstand zijn nu veel eerder ingevoerd. Qua IT waren we daar gelukkig al op ingesteld. We investeren al jaren in geavanceerde IT-systemen en automatisering. Daar lopen we graag in voorop. Je moet verder flexibel zijn en je productiecapaciteit kunnen op- en afschalen. We hebben goede hoop dat wij deze ‘wedstrijd’ goed doorkomen, met een gezonde basis voor de toekomst.”

www.dkl.nl

Over De Klok Logistics en Van Vliet Transport

Vanuit De Klok Logistics en Van Vliet Transport werken 500 medewerkers. Er rijden 250 trucks en de warehousecapaciteit ligt rond 150.000 m2. De focus van De Klok Logistics en Van Vliet Transport ligt op het bieden van logistieke oplossingen, zoals supply chain, fulfilment en binnenlands goederenvervoer, ondersteund door geavanceerde IT-concepten.