“We willen onze keten volledig kunnen controleren”

 

3 Februari 2021

Bedrijfsreportage Transport & Logistiek

Tekst: Ruud van Roosmalen

 

Remco Vos weet De Klok Logistics weer op de rails te zetten

‘We willen onze keten volledig kunnen controleren’

 

Door de kredietcrisis in combinatie met een brand ging De Klok Logistics uit Nijmegen in 2010 failliet. Het bedrijf werd overgenomen door Remco Vos, die er weer een succes van wist te maken. Hij vertelt over de ‘wederopstanding’ van de onderneming, de achterliggende filosofie en zijn eigen drijfveren.

 

De datum 22 november 2010 zal directeur Remco Vos van De Klok

Logistics niet snel vergeten. Het was de dag waarop hij na intensieve onderhandelingen eigenaar werd van het Nijmeegse transportbedrijf. “Veel mensen geloofden niet meer in de overlevingskansen van het bedrijf, maar ik wilde het heel graag hebben”, vertelt hij enthousiast. “Want De Klok was van oudsher een gerenommeerde onderneming met een goed imago. Mijn opa Harry maakte soms gebruik van hun diensten en noemde het altijd een superbedrijf. Dat was ik niet vergeten. Maar de jaren voor het faillissement was er het een en ander misgegaan, zowel op organisatorisch als financieel gebied.

 

‘Beschouw de overnames maar als een soort hobby, want ik ben ambitieus en wil graag een grote onderneming bouwen’

 

Vervolgens zorgden een verwoestende brand en de kredietcrisis voor de nekslag. Ik was blij dat ik het kon kopen en dat was voor mij toch een van de ‘moments of fame’ in mijn carrière.” Na de overname stond Vos er qua management helemaal alleen voor. Toch zette hij het bedrijf in korte tijd weer op de rails: “Het oude De Klok had 260 mensen in dienst, ik ging door met 120 personen. Het was heel pijnlijk om afscheid te moeten nemen van zoveel werknemers die er vaak al lang werkten. Maar het kon niet anders. Degenen die overbleven waren heel blij dat ze hun baan konden behouden en zetten er hun schouders onder om er weer iets moois van te maken. Ik heb zelden zo’n gemotiveerd team gezien. Mede daardoor konden we er weer snel bovenop komen.”

 

Eigen koers

Remco Vos behoort tot de bekende familie uit Oss die onder andere aan de basis stond van Vos Logistics. Hij vertelt dat zijn opa Harry in 1944 startte met de voorloper van deze onderneming en dat zijn vader Karel dit bedrijf in de jaren tachtig en negentig steeds verder uitbreidde en in 1994 verkocht. De logistiek is Vos dus met de paplepel ingegeven en hij wist al van jongs af aan dat hijzelf later ook graag een transportbedrijf zou willen hebben. “Na de middelbare school volgde ik de studie Bedrijfskunde in Groningen. Die opleiding maakte ik niet af. Het was nogal theoretisch terwijl ik juist erg praktisch ben ingesteld. Daarom stapte ik over naar de hbo-opleiding logistiek en economie in Utrecht. Dat beviel wel erg goed. Vervolgens ging ik bij TNT Logistics werken en volgde ik ’s avonds  de MBA-opleiding in Rotterdam. Maar ik wilde heel graag een eigen bedrijf hebben. Dan ben je namelijk zelfstandig, kun je je eigen koers en tempo bepalen en word je afgerekend op resultaten die je zelf hebt behaald. In 2001 kon ik Vos Apeldoorn overnemen van een neef van mijn vader. Dat was een buitenkans. Ik ben erin gestapt, heb het op de kaart gezet en in 2008 weer doorverkocht. Daarna heb ik het even rustig aan gedaan totdat ik in 2010 De Klok Logistics overnam.”

 

Landelijk netwerk

Toen Vos eigenaar werd van De Klok vervoerde het bedrijf vooral woningtextiel. Maar het was crisis, de bouw lag nagenoeg stil en er werd niet veel verhuisd. Dat liep dus niet zo goed. Daarom gooide Vos het over een andere boeg. De Klok moest zich voortaan gaan bezighouden met nationale distributie van een grote diversiteit aan goederen voor veel verschillende klanten, zodat het bedrijf niet afhankelijk zou zijn van enkele grote opdrachtgevers. Het was een goede keuze: “Tegenwoordig vervoeren we van alles en nog wat, uitgezonderd producten die gekoeld of bevroren moeten worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om pallet- en stukgoederen, rolcontainers, producten voor bouwmarkten, winkeldistributie en ook dedicated transporten.” De Klok onderhoudt hiervoor zelf een landelijk distributienetwerk en participeert heel bewust niet in samenwerkingsverbanden waarbij goederen met andere transporteurs worden uitgewisseld op strategisch gelegen overslagstations. Vos: “We willen onze keten volledig zelf kunnen controleren. Dat zorgt voor een hoge leverbetrouwbaarheid en het onderscheidt ons op de markt. Wat ons verder typeert is onze bedrijfscultuur. Die kan worden omschreven met de kernbegrippen platte organisatie, korte lijnen, no-nonsense en iedereen steekt de handen uit de mouwen.”

 

Goed klantenbestand

De afgelopen jaren is De Klok Logistics flink gegroeid door de acquisitie van andere bedrijven. Zo zijn er sinds het aantreden van Vos zeven transportbedrijven bijgekomen, waaronder Vortex uit Venray, Timmer uit Ommeren, een bedrijfsonderdeel van Nabuurs uit Haps, Van Vliet uit Vianen en van Opzeeland in Hedel. Het totale personeelsbestand van De Klok is hierdoor inmiddels toegenomen tot ongeveer 650 personen. “Beschouw die overnames maar als een soort hobby”, zegt Vos glimlachend, “want ik ben ambitieus en wil graag een grote onderneming bouwen. Overigens moeten de bedrijven die we aankopen wel in onze strategie passen. Dat betekent dat ze ons landelijke distributienetwerk moeten aanvullen, bij onze activiteiten moeten passen en moeten beschikken over een goed klantenbestand. Deze bedrijven gaan overigens gewoon verder onder hun eigen naam en met hun eigen cultuur. Want bij bijvoorbeeld Van Vliet uit Vianen gaan ze echt geen Nijmeegs praten omdat ze door De Klok zijn overgenomen.” En waar wil Vos over pakweg vijf jaar staan met zijn bedrijf? “Ik hoop dat we dan verder zijn gegroeid, dat het bedrijf gezond is en dat iedereen er met heel veel plezier werkt. Dat zou ik heel mooi vinden.”